Saturday 7 January 2012

i declare war to negative thoughts

Out of sudden, hari nie aku teringat lukisan waktu aku satu class time ACCA dulu kena buat.. Lecturer suh kitorang tulis atas kertas this motivation words sehabes creative.. I DECLARE WAR TO NEGATIVE THOUGHTS! so masing2 mencoraklah lukisan tuh secantik yang bleh... aku wat ala2 dak sekolah jek...tapi colourful .. (eceh perasan cantik la kan).. tapi sebenarnyer xkesah cantik atau x.. yg penting kite buat sepenuh hati..jd kite akan puas hati dengan hasilnye..pedulikan ape org kata..huhu~

Lukisan yg dah siap tuh kitorang kena tampal di tempat yang setiap masa akan tgk..first thing in the morning and last thing in the nite... so aku pon tampal la kat dinding tpt tidur..sebagai tambahan keyakinan diri aku snap n wat sebagai wallpaper phone aku.. setiap pagi n sebelum tido kena ckp ayat tu dgn penuh semangat.. well secara terapinya bila kite keep ulang pada diri sendiri..mindset kite akan berubah jd lebey positive..inner peace.. pada aku mmg betul...bila aku rasa kurang yakin atau bila aku dengar benda negative atau pikiran aku start menerawang ke arah negative thinking neyh...aku akan ingat ayat nie...n aku akan ulang balik dalam pikiran aku..sampai skang pon aku masih ingat ayat nie..whenever i feel i need some support..huhu...it's help!!

Tapi ye larr kadang2 kite as manusia nie selalu lupa..kdg2 kite akan negative..terbawa2 perasaan tuh.. membuatkan kite buat sesuatu yg kurang wajar..xbley nk salahkan sesape la kan...normal as manusia kite akan sentiasa cuba disesatkan oleh syaitan yg cuba menguasai akal fikiran kite..tapi kite kena cuba calm ourselves..tarik nafas panjang2...hembus...ulang lagi...huhuhu...sampai kite tenang.. sampai kite boleh kuasai semula pikiran kite..bile kite dah tenang...dah boleh pikir ape yang xwajar kite buat...cepat2 la betulkan...e.g: kalo dah buat salah..cepat2 mintak maaf..huhu, sebab lg lambat lg melarat plak nanti kan...kalo tarik nafas xjalan... buat la ikot ajaran Islam kite.. duduk, baring, amik wuduk, solat, istigfar bnyk2...InsyaAllah salah satu dari padanya akan buat kite kembali waras...hehehe~

bila ade doc kate aku ada endo stage 3 hrmpp pada mulanya like shock la jugak...tapi sebab aku dah bersedia mental jd aku xterkejut sgt..cuma aku still perlukan back-up..moral support..especially from my other halves la kan...knowing he's still stick wif me with patient, love, care n wisdom really means a lots.. keep hoping we'll get thru this together.. utk keep mental n fizikal strong xsenang..tp xjgk susah... utk sementara sentiasa gembirakan hari..buat hati kite selalu tersenyum..biarlah ape orang kata..biar apa juga berita yg kite terima..kite akan lebey redha.. sesungguhnya Allah tidak menguji hambaNya melainkan yang terdaya ditanggung oleh mereka.. dan ujian yang hadir adalah pesanan, ingatan dan juga mahabbah dari Allah..supaya kite kembali kepadaNya dan sebagai ujian kecekalan iman kite.. jadi bila tiada tempat lain yang boleh kite bergantung...kembalilah kepada Allah..sesungguhnya Allah adalah tpt bergantung harap n tpt memohon pertolongan yg terbaik..~~

so...... SMILE and stay POSITIVE!! shout this out .. I DECLARE WAR TO NEGATIVE THOUGHTS!!  v('',)

No comments:

Post a Comment