Friday 9 November 2012

Labour Court~

aku ade buat tuntutan terhadap EX- majikan, WMS Associates RM1100 atas sebab die xbayar gaji aku ngan kwsp n socso bafore proceed IUI ari tu kan...so hari nie first hearing...what's happen inside the room???wowwww...really shock...this ego maniac cocky and stingy person really exaggerate, made stories (like always)...die sentiasa betol kan...ego centric...die nak hire lawyer...nak counter sue aku plak...tp die dah xbleh counter sue dekat labour court sebab aku serve notis..so skang die nak counter sue kat civil court plak...bengang...memang aku bengang...dah la aku mintak 1100 je...die leh offer 500 jek...hallo ko masih utang aku bnyk tau...aku tutup mata dah kire ok!next trial...bulan 1...sebab...busy katenyer...and siap boasting xingat...saye nie liquidator...bnyk la kendalikan kes sue besar...co manufacturing sume...siap nak anta lawyer je pg trial...tp xbley...wahahaha...ko konon nak canang ko kaki klentong orangla kan...ye la...degree law...ade lesen liquidator plak tu...xsenang nak dapat...kena itu ini...bluwerkkkk %&^%$

But alasan die plak:

aku sengaja bagi notis time die fly kerja luar seminggu...(the fact...aku mmg dah prepare awal dah notis tu...tp disebabkan aku nak atleast half salary bulan tu kena la keje...suddenly...the evening on the day before aku terpaksa tender...hr aku ckp "En. Wan xde minggu depan" "hah?xde bukan die pg labuan ari khamis ke..." "die pegi hongkong dulu.."so nak xnak sebab si gila tu dah kuar aku kena bagi jgk esoknyer...aku tunggu dari pagi...last2 hampir kul 4 baru die masuk then ade discussion pasal labuan...kena tunggu lagi...sebab diorang xnak mood die terjejas plak time tu..so aku hold pas je diorang siap aku tros jumpe die...reaksi die????senyummmmm...ye la die kan memang dah lama nak buang aku...tp nak maintain "baik" tu so xpecat la...mcm2 la alasan..)

then die kate aku nie senior org kedua bawah die...aku xhandover properly...mutu keje...hancur katanya...bnyak keje x siap...asek cuti sakit jek...die sebab kesian je simpan kat ctu...staff2 lain pon  ckp bla2 aku dah start bengang... (hellooooo...kesian?aku mintak belas ihsan ko ker?aku apply kat ctu sebagai audit assistant ok.....bila aku masuk...job scope aku tax tetibe...aku nak kena blaja dari scratch for that sebab ko...ade ajar????...harammmm...then after a few day aku masuk baru ko bagi engagement letter..tetibe aku senior...pastu gunakan ACCA aku plak tuh kan....well ko mmg cukup cekap la gunakan org...xheran client ko ckp ko nie putar alam...xcaya???tanye la ko punyer feberet staff yg almost nil keje nyer...ko ckp aku slalu cuti yer...sepanjang aku keje ngan ko..aku cuma buat IUI 2x...simple...xperlu nak ulang alik cam 3rd one nie pon...after treatment diorang bagi 3 hari cuti...before treatment...2x scan....bnyk sgt ke tuh??ko xkire plak yg lain...mls nak mention la kan...then mutu keje aku hancur...woowwwwwww statement sgt menarik....ko tgk balik schedule keje tiap bulan...sape list paling bnyk kene keje...keje yg org lain xtau...sebab aku ACCA...kononnyer...aku kena buat...stupid ass....tgk invoice la wei...ko tanye pekerja kat ctu la wei sape paling bnyk keje...keje yes-man ko pon aku kena buat tau...die siap bley ............ tiap hari..) xkesahla...dah la kire gaji n epf aku silap...mmg aku hangin la...xkesah la yes men ke x...dah mmg salah xleh nak betolkan...kena ikot je mcm lembu dicucuk hidung? ini peribahasa yer...not mentioning anyone..


n siap ade msk kesah aku g keje jalan kaki tiap ari...padahal ade suami...(hellllloooo...aku nak jimat n xnak susahkan suami aku ..korang ade masalah ker????...woit...aku jalan kaki baru 2 bulan tau...sebab laki aku keje kl...aku keje ctu 8 bulan...wahhhhh...bangangnyer bercakap....

pastu cakap dlm minggu aku serve notis aku mungkin xdatang keje or xbuat keje pon...sape tau...sebab ade claim hosp ngan lhdn...hello...kalo aku cuti aku xapply pon...helllloooo admin yang sengal...aku apply 2hb lg ok...aku cuti 9hb...tp sebab aku kesian kat co tu aku pegi jugak lhdn amek dokumen n bayar tax client sebab 10hb dah due....woowwwww...menarik la penipuan korang...


paling aku syok...bile part die nak ckp melebih2...then org labour court tu cut cakap die...wahahahahah....mmg nak gelak jek....bila die dah pegi...org labor court tu kata mungkin nak kumpul saksi dan bukti awak susah cuba mintak kejesama budak ofis yg ade...hohohoh...mmg die jaga periuk nasi die je la kan....die je yg ade time aku serve notis...bullkerbau lah...

xpela....ko nak menang kat dunia...semoga mahkamah akhirat...ko dpt jawab ngan lancar....sekiannnnn


wahai si gila kalo ko baca nie...tapi ko bukan pandai gugel pon kot...sume pon suh org...nie selingan utk ko muhasabah...aku xkesah kalah...atleast aku dah usaha n aku ckp yg benar...

Tajuk: Dosa besar jika majikan tidak bayar gaji pekerja



Apa pun hak mendapat gaji atau upah yang setimpal di kalangan pekerja telah pun termaktub dalam perundangan Islam. Upah secara syarak bermaksud balasan yang diterima hasil daripada kerja yang dibuat. Dalam Surah al-Kahfi ayat 77 menceritakan perihal upah:
“Kemudian mereka dapati di situ sebuah tembok yang hendak runtuh, lalu dia membinanya. Nabi Musa berkata: Jika engkau mahu, tentulah engkau berhak mengambil upah mengenainya".
Ayat ini menunjukkan harus mengambil upah di atas pembinaan tembok berkenaan iaitu satu kerja yang telah dibuat.


Dalam satu hadis riwayat Imam Bukhari, Rasullulah SAW menegaskan bahawa salah seorang yang menjadi musuh baginda pada hari akhirat kelak ialah orang yang mengupah pekerja dan menggunakan pekerja itu tetapi tidak membayar upahnya.



Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud:
“Upah kerja mesti dibayar kepadanya(pekerja) sebelum peluh dibadannya kering”

Sabda Rasulullah s.a.w lagi bermaksud:
“Adalah menjadi tanggungjawab tuan(majikan), memberikan kerja kepada pekerjanya, apa yang mudah dibuat olehnya. Mereka tidak sepatutnya diberikan kerja yang menyebabkan kesihatan mereka terjejas) (Riwayat Ibnu Majah)




MAKAN HARTA BATHIL

Allah berfirman,
وَلاَ تَأْكُلُواْ أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُواْ بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُواْ فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ
Ertinya : Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui. (Al-Baqarah : 188)


من أخذ مال غيره لا على وجه إذن الشرع فقد أكله بالباطل 
Ertinya : Sesiapa yang memakan harta orang lain tidak di atas landasan izin syarak, maka dia telah makan secara bathil.

KALAU MENANG DI MAHKAMAH?

Mungkin ada yang mendakwa bahawa melalui proses kehkaiman dan mahkamah, mereka berjaya memperolehi hak ke atas sesutau harta  yang pada asalnya bukan miliknya. Namun, hasil kemenangan tersebut, kini ia telah sah menjadi haknya hasil pengiktirafan hakim atau qadhi.

Al-Qurtubi menolak dakwaan tersebut dengan katanya:
ومن أكل بالباطل أن يقضي القاضي لك وأنت تعلم أنك مبطل فالحرام لا يصير حلالا بقضاء القاضي , لأنه إنما يقضي بالظاهر وهذا إجماع في الأموال
Ertinya : Barangsiapa yang memakan secara bathil, walaupun jika seorang qadhi (hakim) memutuskan kemenangan kepadamu, sedang kamu sesungguhnya tahu kamu  (hakikatnya) bersalah (menipu), maka yang haram tidak akan sesekali menjadi halal dengan keputusan hakim itu, dia hanya memberikan hukum berdasarkan zahir dan bukti sahaja, dan inilah (hukum yang) ijma’  dalam bab harta (Al-Jami’ Li Ahkam al-Quran, 2/338)

Pandangan itu jelas bersumberkan hadis Nabi
إنما أنا بشر , وإنكم تختصمون إلىّ , ولعلّ بعضكم أن يكون ألحن بحجته من بعض , فأقضي بنحو ما أسمع , فمن قضيت له من حق أخيه شيئاَ فلا يأخذه , فإنما أقطع له قطعة من النار
Ertinya : Sesungguhnya aku hanya manusia, dan kamu sentiasa membawa kes pertikaian untuk di selesaikan olehku, dan mungkin sebahagian kami lebih cekap berhujjah dari sebahagian lainnya, maka aku telah memutuskan hukuman berdasarkan apa yang kudengari sahaja. Barangsiapa yang telah ku jatuhi hukuman dan hukuman itu mengambil hak yang lain (akibat kurang cekap pihak yang benar dalam berhujjah), maka jangalah kamu mengambilnya, sesungguhnya ia bakal menjadi sepotong api neraka" (Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan lain-lain ; Rujuk Naylul Awtar,  8/632, no 3920 )


1 comment:

  1. ops....sumber hadis dari gugel...sebab bnyk sgt aku xsure dr page mana...lupe amek link

    ReplyDelete